Savaşa rağmen Ukrayna turizme kapıları kapatmadı. Barışa yeni bir kapı açılabilir. . Uluslararası bağışçılar, altyapıyı Ukrayna'nın ekonomik toparlanmasının omurgası olarak görerek milyarlarca dolar bağışta bulundu. Bu para ile otoyollar yapılır harap olmuş binalar onarılır. Savaştan önce Ukrayna, yılda 20 milyondan fazla turisti ağırlayarak Avrupa'nın en önemli destinasyonlarından biri haline gelmişti.

Ukrayna'nın yüz milyarlarca dolar değerindeki devasa bir yeniden yapılanma programına girişmesiyle barışın bir yatırımcı ziyareti dalgasına yol açması bekleniyor

Uzmanlar, Ukrayna ve Rusya arasındaki savaşın olası bir sonunun, küresel seyahat ve hareketlilikte yakın tarihteki en çarpıcı toparlanmalardan birini başlatabileceğini öne sürüyor. Turizmden iş seyahatlerine, göçten altyapıya kadar barış, yalnızca Doğu Avrupa'yı değil, uluslararası ulaşım ağlarını da yeniden şekillendirecek.

Analistler, olası toparlanmayı, turizm ve yatırımın arttığı Hırvatistan, Bosna ve Vietnam'daki savaş sonrası toparlanmalara benzetiyor. Avrupa ve dünya için Ukrayna'da barış, yalnızca seyahati canlandırmakla kalmayacak, aynı zamanda hareketliliği uzlaşı ve ekonomik büyümenin itici gücü haline getirecek.

Savaştan önce Ukrayna, yılda 20 milyondan fazla turisti ağırlayarak Avrupa'nın en önemli destinasyonlarından biri haline gelmişti. Ancak çatışma sırasında bu durum çöktü ve ülkeye yalnızca 2022 yılında tahmini 7 milyar dolara mal oldu. Sektör gözlemcileri, barışın Kiev, Lviv ve Odessa gibi şehirleri uluslararası ziyaretçilere yeniden açacağını ve hatta yeni kültür ve anma turizmi biçimlerini tetikleyeceğini söylüyor. Rusya da, 2019'dan bu yana %96'lık düşüş yaşayan iç turizmin toparlanmasını sağlayabilir.

Ukrayna'nın yüz milyarlarca dolar değerindeki devasa bir yeniden yapılanma programına girişmesiyle barışın bir yatırımcı ziyareti dalgasına yol açması bekleniyor. LOT Polish gibi havayolları, ateşkesin ardından birkaç hafta içinde Kiev ve Lviv'e uçuşlarına yeniden başlayabileceklerini duyurdu. Ryanair ve airBaltic gibi diğer havayolları da benzer planlar hazırlıyor. Oteller ve konferans merkezlerinin, inşaat, enerji ve teknoloji alanındaki fırsatları değerlendiren heyetlerle hızla dolması bekleniyor.

Savaş nedeniyle 10 milyondan fazla insan yerinden edildi. Anketler, mültecilerin %61'inin ve ülke içinde yerinden edilmiş Ukraynalıların %73'ünün koşullar uygun olduğunda evlerine dönmeyi planladığını gösteriyor. Bir barış anlaşması, son on yıllardaki en büyük organize geri dönüşlerden birini tetikleyebilir ve ailelerin yer değiştirip yerleşmesiyle Avrupa'nın ulaşım sistemleri üzerinde dalgalanma etkileri yaratabilir.

Ukrayna'nın ulaşım sistemi ciddi hasar gördü: 24.000 km'den fazla yol, yüzlerce köprü ve 19 havalimanı yıkıldı veya hasar gördü. Yeniden yapılanmanın, Ukrayna'yı doğrudan AB ulaşım ağlarına bağlayan modern otoyollar, yeni havalimanları ve yüksek hızlı tren bağlantıları oluşturması bekleniyor. Uluslararası bağışçılar, altyapıyı Ukrayna'nın ekonomik toparlanmasının omurgası olarak görerek milyarlarca dolar bağışta bulundu.

Ukrayna'nın ötesinde, barış kapalı hava sahasını yeniden açabilir, Avrupa-Asya uçuşlarını saatlerce kısaltabilir ve dünya çapındaki havayolları ve yolcular için yakıt maliyetlerini düşürebilir. Kruvaziyer hatları ve feribotlar Karadeniz'e geri dönerek bölgesel turizm rotalarını canlandırabilir. Rusya üzerinden Avrasya demiryolu koridorlarının yeniden açılması, Avrupa-Çin ticaretinin önemli bir damarını yeniden canlandırarak küresel tedarik zincirlerini rahatlatacaktır.

Analistler, potansiyel toparlanmayı, turizm ve yatırımın arttığı Hırvatistan, Bosna ve Vietnam'daki savaş sonrası toparlanmalarla karşılaştırıyor. Avrupa ve dünya için Ukrayna'da barış, yalnızca seyahati yeniden canlandırmakla kalmayacak, aynı zamanda hareketliliği uzlaşı ve ekonomik büyümenin itici gücü haline getirecek.