Hiçbir zaman dereyi görmeden paçaları sıvamak doğru değil. Daha önce Körfez ağırlıklı Arap turistlere karşı bir kampanya vardı. Bunu doğru bulmuyoruz. Turizm çok ayrı bir konudur. Siyasetle karıştırılmamalı. Sırtınızı döndüğünüz Arap turistler artık kolay kolay gelmiyor. Arap’ları da rakip ülkelere kaptırdık Körfez ülkelerinden gelen turist sayısında kayıp yaşıyoruz.
Yakında Araplar turizme soyundu. Ultra lüks oteller yapılıyor. Bir birini ağırlamaya başladıklarında Arap turisti ara ki bulasın. Araplar görülmemiş para da harcıyorlar. Şimdi bunlardan da olduk.
Turist turisttir. Nereden geldiği önemli değil. Hele bir de para harcıyorsa değme keyfime. Artık zengin turist peşindeyiz.
İlk on aylık dönemde, Avrupa-OECD ülkelerinden 2024 yılının aynı dönemine göre yüzde 0,45 artışla toplamda 19 milyon 570 bin ziyaretçi geldi. Bu dönemde yüzde 1,93 artışla 6 milyon 201 bin kişi gönderen Almanya, Türkiye’ye en çok ziyaretçi gönderen ikinci ülke oldu.
Kültür ve Turizm Bakanlığının açıkladığı verilere göre 2025 yılının on aylık diliminde Türkiye’ye gelen toplam ziyaretçi sayısı 55 milyon 676 bin olarak kayıtlara geçti. Ocak-Ekim döneminde Türkiye’yi ziyaret eden yabancı turist sayısı yüzde 0,12 düşüşle 47 milyon 252 bin oldu. Ziyaretçilerin 8 milyon 423 bini ise ilk dokuz ayda Türkiye’ye gelen yurt dışı ikametli vatandaşlar oldu.
İlk on ayda Avrupa'nın önde gelen diğer pazarları Avusturya’dan yüzde 3,51 artışla 511 bin, Fransa’dan yüzde 0,78 artışla 984 bin, İtalya’dan yüzde 14,02 artışla 699 bin, Polonya’dan yüzde 2,40 artışla 1 milyon 852 bin ziyaretçi geldi.
Öte yandan Belçika’dan yüzde 2,43 düşüşle 560 bin, Hollanda’dan yüzde 2,35 düşüşle 1 milyon 185 bin, İngiltere’den yüzde 3,73 düşüşle 4 milyon 52 bin ve Yunanistan’dan yüzde 12,20 düşüşle 518 bin kişi Türkiye’yi ziyaret etti.
Suudi Arabistan, 2030 yılına kadar 150 milyon ziyaretçi çekme hedefi doğrultusunda üç yeni havayolu şirketi kurmaya hazırlanıyor. Ülkede hâlihazırda Saudia, Riyadh Air, Flynas ve Flyadeal olmak üzere dört havayolu faaliyet gösteriyor.
Suudi Turizm Otoritesi CEO’su Fahd Hamidaddin, Riyad’daki Cityscape Global konferansında yaptığı açıklamada “Giga projelerimizi inşa ediyoruz ancak henüz tam kapasiteyle açılmadılar. Başarılı bir ulusal havayolu bir destinasyon yaratır. Riyadh Air, Saudia ve yakında açıklanacak üç yeni havayolu daha geliyor.” ifadelerini kullandı.
Suudi Arabistan’ın Ulusal Turizm Stratejisi’yle belirlenen 2030 hedefi başlangıçta 100 milyon ziyaretçi olarak açıklanmış ancak havalimanı yatırımlarının genişletilmesiyle bu hedef 150 milyona yükseltilmişti. Bu toplam içinde 50 milyon uluslararası ziyaretçi öngörülüyor. Suudi havacılık sektörü 2024’te yüzde 15 artışla 128 milyon yolcuya hizmet vererek tarihinin en yüksek seviyesine ulaştı.
Patronlar Dünyası’nda yer alan habere göre, llanlanan üç yeni havayolundan ilki, Dammam merkezli düşük maliyetli bir taşıyıcı olacak. Air Arabia, Nesma Group ve KUN Holding’in ortak girişimiyle kurulacak havayolunun Kral Fahd Uluslararası Havalimanı’ndan 2030 itibarıyla 24 iç ve 57 dış hat olmak üzere 81 rotada faaliyet göstermesi, filonun 45 uçağa ulaşması ve yılda 10 milyon yolcu taşıması hedefleniyor. Markaya ilişkin detaylar ise henüz açıklanmadı.
İkinci havayolu, Medine merkezli bir bütçe taşıyıcı olarak Hac ve Umre trafiğine odaklanacak. Suudi Arabistan Sivil Havacılık Genel Otoritesi Başkan Yardımcısı Ali Rajab, Medine merkezli havayolu için ihale sürecinin “önümüzdeki birkaç ay içinde” açılacağını duyurdu. Üçüncü havayoluna ilişkin bilgiler sınırlı olmakla birlikte ülke havacılık sektörüne 100 milyar dolarlık yatırım yaparak kapsamlı bir dönüşüm hedefliyor. Rajab, “Kısaca söylemek gerekirse Suudi Arabistan bugün 21. yüzyılın en büyük havacılık dönüşümünü gerçekleştiriyor.” dedi.
Yeni bayrak taşıyıcı Riyadh Air, geçtiğimiz ay Londra’ya günlük uçuşlara başladı ve tam hizmet modeline yönelerek Emirates, Qatar Airways ve Türk Hava Yolları gibi bölgesel devlerle rekabete hazırlanıyor. Mevcut bayrak taşıyıcısı Saudia ise Umre, Hac ve bölgesel trafiğe odaklanan yeni bir konumlanmaya geçiyor. Flynas ve Flyadeal ise düşük maliyetli segmentte büyümesini sürdürüyor.