Sanırım “Zekadan Dehaya” adlı kitaptan daha önce de bir yazımda söz ettim. Uzun adıyla “Çağlar Üstü Gençler Yetiştirmek İçin ’Zekadan Dehaya’ Eğitimde Dünyaya Model Önerisi” adını taşıyan kitabın üçüncü baskısı Mihrabad yayınları arasında çıktı.

1948 Kahramanmaraş doğumlu ve asıl adı Duran Saçmalı olan öğretmen kökenli yazar Ahmet Maraşlı, Çocuklarımızın zeka gelişimi eğitimi için önemli olan kitabını “rekabet edilemez bir neslin yetişmesi” için kaleme aldı. Şimdiye kadar yayımlanmış tüm eğitim kitaplarının üstünde bir teknik kapasitesi ne olursa olsun her çocuğu, genci, yetişkini geliştirecek ve bulunduğu noktadan çok ötelere taşıyacak uygulamaları eğitimcilere ve ebeveynlere sundu.

Ahmet Maraşlı’nın ürettiği başka metodlar da bulunuyor: Örneğin, Hazırcevaplar (Özgün Cevaplar) Tekniği’nin I. Kademesi, ilkokul-ortaokul ders kitaplarına girdi, TRT Çocuk’ta çizgi film olarak yayınlandı. Ürettiği bazı tekniklerin, YÖK onaylı ilk çocuk üniversitesi olan Üsküdar Çocuk Üniversitesi’nde, kendisi ve eğitimci ekibi tarafından, kurumun eğitime başlangıç tarihi olan Mart 2013’ten itibaren 6 yıl boyunca “Deha Okulu” başlığı altında eğitimleri verildi. Okumayı Sevdirme Projesi kitabı, Millî Eğitim Bakanlığı onayıyla 5 Mayıs 2018 tarihli Liseler Arası Kitap Okuma Yarışması’nda okutulan yedi kitaptan birisi oldu.
Okumayı Sevdirme Projesi kitabı,

7-8 Nisan 2018 tarihli, Kültür ve Turizm Bakanlığı destekli Okuma Kültürü Çalıştayı’nda Çalıştay Çantasında takdim edildi. Ahmet Maraşlı, İstanbul’da ve ülkemizin birçok yerinde aile, eğitimci ve öğrencilere seminerler ve eğitimler veriyor. “Evde Okul, Okulda Kalite, Kur’an’ın Diziliş Mucizesi, Okumayı Sevdirme Projesi, Bu Çağda Çocuk Yetiştirmek, Nasrettin Hoca, Dâhilerle Yarışalım, Demiş Demiş Ne Demiş?, Nasreddin Hoca ile Üretici Zekâ Etkinlikleri, Zekâdan Dehaya, Fıkra Tadında Anne Baba Eğitimi, Dünyadan Geçerken (Şiir)” Ahmet Maraşlı’nın kitapları arasında bulunuyor.

Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi Prof. Dr. Aytaç Açıkalın Zekadan Dehaya ilişkin düşüncelerini kaleme almış. Özetle şöyle yazıyor: “Eğitim çevrelerinde zekâ, yetenek, kapasite kavramları çoğu zaman sadece kelime anlamları düzeyinde kullanılır ve anne babalar, öğretmenler, yöneticiler tarafından hemen her çocuk veya yetişkin için bu üç parça kumaştan
modasına göre eğitimde giydirilen bir gömlek ya da kaftan biçilir... Ahmet Maraşlı, bu geleneksel öğrenme engellerinin geçersizliğini ispatlamak için sanki ’Her çocuk -daha doğrusu her insan öğrenir.’

İlkesinden yola çıkmış. Kitabının her satırında sadece düşündüklerini, tasarılarını değil öğrenme sürecinde yaptıklarını ve başardıklarını paylaşıyor. Bu çalışma bir proje değil somut, yalın, anlaşılır sonuçların, duru, yalın anlatımıdır. Yoğun bir çabanın anlamlı ürünüdür. Kitap bütünde, özel ve özgün uygulamaların cömertçe hiçbir satırına en ufak gizlilik işareti konulmadan dürüştçe sergilendiği bir öğrenme/öğretme kılavuzudur.

Zekâdan Dehaya değerli meslektaşımızın bizzat kendisi tarafından kurgulanıp modelleştirilmiş bir eğitim düşüncesidir. Ancak bu tasarım sadece düşünce aşamasında kalmayıp uygulamada kültürümüzün temel unsurlarına dayandırılarak, sürece katılanların hem ilgilerinin yoğunlaşması hem de öğrenmelerindeki istekliliği en üst düzeye çıkarmıştır. Çalışmanın hedefini bir tür ”zekâ geliştirme“ olarak açıklamak çok yanıltıcı olur. Maraşlı’nın çabası, çocuğun kalıtımla getirdiği kişisel özelliklerin tümünü, uygun çevre çarpanları ile tetiklemeye yöneliktir. Uygulamalar dikkatle izlenirse Ahmet Maraşlı’nın metodunda amaç, zekâyı, zihni, aklı, bedeni, ruhu, inancı, duyguları birlikte ve bütünde geliştirmektir. Ortaya konulan yöntem orijinaldir, samimidir, kültüreldir, kolay ulaşılabilir malzemeleri (materyalleri) kullanmakta hem çocuğun hem çevrenin ”varolan“larını sonuna kadar sabırla işe koşmaktadır.

Ahmet Maraşlı’nın uygulamaları bütün çocukları kendi dehalarının sınırına sürüklemektedir.”