Dünyada İnternet ekonomisi hızla büyüyor. Tüketici ve işletmeler hızla büyüyen e-ticaret firmalarına güven duydukça, ticaret dijital ortama doğru kaymaya başladı. Bir ürünü fiziksel dokunmadan üzerinizde görmeden almak ilk etapta cazip gelmese de kurumsal firmaların iade garantisi vermesi, değişim olanakları sunması e-ticaretin tercih edilmesine önemli etken olarak görülüyor.

Türkiye'nin internet ekonomisi durgun bir başlangıç sürecinden sonra 2013 yılı itibari ile hızlı bir büyüme içerisine girdi. Türk tüketicileri ve işletmeleri internetin yararlarını, sunduğu fırsatları benimsedikçe faydalanmaya başladı. İlk etapta erişim problemleri nedeniyle bölgesel kullanımlarda farklılıklar gösterse de son yıllarda kullanım oranlarında ciddi bir artış olduğu gözlemleniyor. Bu bağlamda; bazı sektörler hızla internet kullanımına ağırlık verirken; bazıları daha temkinli yaklaşıyor.

Geçtiğimiz hafta sonu konuyla ilgili araştırma yapmak için tekstil sektörünün can damarı Şişli- Osmanbey'de mağazaları dolaştım. Osmanbey e-ticarete henüz uyum sağlayamamış. Bazı kurumsal firmalar küçük denemeler yapsa da geleneksel ticarete daha yakın duruyorlar. Malum ekonomik durgunluk onları da yeni arayışlara, farklı denemelere sürükleyecek gibi görünüyor. Mağaza sahipleri ve yöneticileri ile yaptığım görüşmede; e-ticaret ilgilerini çekiyor ancak genel kanı şöyle; Gömlek, Pantolon, Kravat, Mont v.b ürünlerde her yıl farklı modeller üretmek, modaya ayak uydurmak gibi bir zorunluluk içerisinde olduklarını. E- ticarette ancak tek renk desensiz ürünleri pazarlayabileceklerini söylüyorlar. İnternet ticaretinde depolama çok tercih edilmediğinden, ürün kodu özelliklerine göre beğenilip isteğe göre sipariş verildiği için şimdilik e-ticaretin çok tercih edilmediği belirtiliyor. 

MOBİL REKLAMCILIK

E-ticaretin Türkiye ekonomisine katkısı son yıllarda artış göstermektedir. Tüketiciler perakende ürünleri internet ortamında, sosyal medyada inceleyip sipariş verebiliyor hayatın hızına ayak uydurabiliyor. Ayrıca İnternet reklamcılık sektörü içinde son yıllarda önemli bir mecra haline gelmiş durumda. İşletmeler şirketler arası yapılan e-ticaretten ve internet üzerinden yapılan reklamlardan ciddi kazanç sağlıyor.  Dijital reklamlarda en çok ilgi mobil reklamcılık olarak ön plana çıkıyor. 2020 yılında tüm dijital reklam harcamalarının yüzde 75,9'u mobil reklama harcanacağı ve mobil reklamların yüzde 63'ünden fazlasının doğal reklamlardan oluşacağı söyleniyor.

Yüksek etkileşim oranları nedeniyle mobil doğal reklamcılığın hızla geliştiğine dikkat çekiliyor. Yapılan araştırmalarda doğal reklamlar, banner reklamlara kıyasla yüzde 20 ila 60 arasında daha fazla etkileşim sağlıyor. Türkiye'de doğal reklamcılık (native) son bir yıl içerisinde yüzde 32'nin üzerinde artış gösterirken, mobil reklama yatırımlar yüzde 59 oranında arttı ve tüm dijital yatırımların 3'te birine ulaştı.

Hayatın her alanı dijital ortama kayıyor, İnternet çağımızın bir gereksinimi oldu belki yakın tarihte geleneksel ticaret yerini tamamen dijital ortama e-ticarete bırakacak. Tekstil Sektörü gibi bazı sektörler uyum sağlamakta zorlansa da e-ticaret onlar içinde cazip hale gelecek gibi görünüyor.