Motosiklet terörü...

Abone Ol

ENGİN ÇAĞLAR'IN TRAFİK KAZASI SONUCU HAYATINI KAYBETMESİNİN ARDINDAN...

Trafikte düzeltilmesi gereken o kadar çok husus var ki nereden başlasam diye epey bir düşündüm. Ancak sevilen jönlerimizden Engin Çağlar bir moto kuryenin çarpması sonucu hayatını kaybedince önceliğin ne olduğu konusunda hiç tereddüt etmedim.

Gençliğimizin önde gelen aktörlerinden Engin Çağlar'ın hayatını pisi pisine diyebileceğimiz bir kaza ile kaybetmesi çok üzücü.

Motosikletten kaynaklanan böylesi bir kazanın yaşanacağı çok belliydi. Öncesinde bu tip kazalar yaşanmadı değil. Bu defa Engin Çağlar gibi ünlü bir isim yaşadığı için gündem oldu.

Motosiklet kullananların çoğunluğu, kendileri için her kuralı delmenin mubah olduğunu düşünüyor ve bunu tüm davranışlarında gösteriyorlar.

Örnek mi? Çok var, belli başlı hayati risk taşıyanlardan bir kaç örnek.

Yaya kaldırımında giderken arkamızdan duyduğumuz bir motosiklet kornası bizi çok şaşırtmıyor. Yaya kaldırımı kendilerinin hakkıymış gibi kenara çekilmemizi istiyorlar. Yine yaya kaldırımında karşınızda gelen bir motosiklet varsa zaten kornaya gerek kalmadan kenara çekilmeniz gerekiyor demektir. Bu arada sakın onlara uyarı yapmayın. Alacağınız cevap kavga nedeni olabilir ve sonucunda zarar görebilirsiniz.

Bir başka spesifik motosiklet kullanıcısı davranışı ters yönde gitme. Siz siz olun tek yönlü bir sokakta karşıya geçerken araçların geldiği yöne bakmakla yetinmeyin. Çünkü ters yönde gelen bir motosikletle karşılaşabilir, daha da kötüsü altında kalabilirsiniz.

Yapabileceğimiz en hayati hatalardan birisi, karşıdan karşıya geçme sırasında araçları dikkate alırken motosikletleri hafife almak olabilir. Çünkü sonuçta o da bir trafik taşıtı. Kapsadığı alan daha dar olsa da yaratacağı tehlike diğerlerinden az değil. Üstelik manevra yeteneklerinin daha üstün olduğu düşüncesi ile daha hızlı ve seri hareket ediyorlar.

Motosikletlerin yaya kaldırımlarını park ederek işgal etmelerini söylememe gerek bile yok çünkü artık hayatımızın bir parçası haline geldi.

"Zebra" dediğimiz yaya geçitlerinde motosikletlerin yayaya saygı göstermemesi ne yazık ki sadece onların yaptığı bir ihlal değil. Bu konuda tüm trafik taşıtları birbiri ile yarışırcasına yaya geçitlerini adeta yok sayıyor ve yayaya asla saygı göstermiyorlar.

Örnekleri çoğaltmak mümkün ama en hayati olanları ve sıkıntı verenleri bunlar.

Motosiklet kullanıcılarının çoğunu moto kuryeler oluşturuyor. Bunlar da bağlı oldukları şirketlerin kendilerinden istenilen zamanda hedefe ulaşmak için adeta zamanla yarışıyorlar. Bu gerekçe moto kuryeleri temize çıkarmaz, ancak ilgili şirketlere sorumluluk yükler.

"Motosiklet terörü" olarak adlandırabileceğimiz yukarıda bahsettiğim yanlışların çözümü için başta Emniyet Genel Müdürlüğü ve belediyeler olmak üzere herkese iş düşüyor. Yoğun cadde ve sokaklar öncelikli olmak üzere trafikte kamera kontrolleri sürekli hale getirilmeli. Yapılan kontrollerde, özellikle yukarıda belirttiğim konularda hatalı olanlar medya yoluyla deşifre edilmeli. Cezalar çok ağır olmalı. Ehliyete el konması, motosikletin parka çekilmesi, hapis, ilgili firmanın yüksek cezaya çarptırılması gibi cezalar caydırıcı olabilir. En az 6 ay sıkı bir takip sonrası motosiklet kullanıcıları normal kullanıma geçecektir. Vatandaşı bu konuda katılımcı hale getirmek çözümü sağlayabilecek en önemli ayaklardan biri. Bunun için whatsapptan görüntülü olarak bildirilecek tüm şikayetler dikkate alınmalı ve gereği yapılmalı.

Trafikte araç kullananların, motosikletleri, sanki trafikte bunlar da bir araç değil gibi davranmaları ayrı bir sorun. Ancak burada motosiklet kullanıcılarının da hatası var. Onlar, kendilerine trafikte diğer araçlar gibi bir araç oldukları için saygı gösterilmesini beklerken, yeri geldiğinde diğer araç kullanıcılarının haklarına geçecek şekilde motosikletin kıvraklığını kullanmaktan imtina etmiyorlar. Her konuda olduğu gibi bu konuda da karşılıklı saygı ve anlayışın üst düzeyde olması gerekir, trafiğin en azından bu konuda selameti için.

NOT: Engin Çağlar, 2013 yılında TRT için yaptığı "Kırmızı Işık" isimli eğitici programda oğluyla birlikte oynamış. Programın konusu, motosiklet sürücülerinin kurallara uygun motosikletlerini kullanması. Çağlar, 2025 yılında yaşamını bir motosiklet kazası sonucu kaybediyor. Bu da yaşamın bir garipliği olarak notlarımız arasına girsin.