İçerisinde Filyos Limanı, Filyos Endüstri Bölgesi, Filyos Serbest Bölgesi ve Serbest Bölge Gelişme Alanı'nı barındıran Filyos Vadisi Projesinde sona yaklaşılıyor. Fiziki gerçekleşme oranı %99’a ulaşan Filyos limanı Karadeniz’in en nitelikli limanı olacak. Karadeniz’in ticari üssü olması beklenilen Filyos Limanı ile kuzey-güney aksı birbirine bağlanmış olacak. Liman toplamda 7 kilometrekarelik bir alanı kapsıyor. Endüstri bölgesi 6, serbest bölge 16, genişleme bölgesi de 4,4 kilometrekare bir alanı kapsıyor.

Filyos vadisi projesi toplamda 33,4 kilometrekarelik bir alanı kapsıyor. Liman dökme yükleri alabilecek şekilde yapılıyor. Ayrıca konteynır sahası ve kuru yük sahası da olacak. Uzun vadede toplam kapasitesi 25 milyon ton olan liman bu kapasiteye kademeli olarak yükselecek.

Filyos Limanı; yakın dönemde bölgede doğalgaz rezervinin bulunduğunu düşünürsek ülkemiz için stratejik öneme sahip önemli bir proje. Deniz yolu; karayolu, havayolu ve demiryolu ile desteklenecek. Zonguldak, Bartın ve Karabük’ün ortasında bulunan bölgenin üç iline önemli katkılar sağlaması bekleniyor.

Türk Hava Yollarının Zonguldak Havalimanı’na seferler başlatmasıyla birlikte hareketlenen bölge, demiryolu, karayolu ve denizyoluyla da desteklenecek. Karadeniz’in en niteliklisi ve en donanımlısı olması planlanan 25 milyon ton kapasiteli limanın Türkiye’nin üçüncü büyük limanı olması bekleniyor. Ankara’nın denize açılan kapısı olacak olan Filyos Projesi, diğer ticaret ağlarının da Karadeniz’le birleşmesiyle çağdaş limancılık hizmetine olanak sağlayacak.

Liman pek çok açıdan da çok avantajlı konumda, birçok üstünlüğü var. Türkiye’nin finans merkezi İstanbul’a 300 kilometre uzaklıkta. İstanbul-Ankara otobanına yaklaşık 100 kilometre, siyasi merkezimiz başkent Ankara’ya 250 kilometre mesafede.

Oldukça iyi bir noktada konumlandırıldığını söyleyebiliriz. Hemen yakınında, proje alanına 5 kilometre mesafede, şimdilik pek işlevli olmasa bile uluslararası bir havalimanımız var. Zonguldak-Ankara demiryoluna bağlantısı da bulunan Filyos Limanı ayrıca boğazlarda meydana gelen sıkışıklığı aşmak için de düşünülmüş proje.

Akdeniz’den gelen yükler ağırlıklı olarak İstanbul limanlarına indiriliyor. İç Anadolu’dan, Karadeniz’den gelen yüklerin özellikle İstanbul Boğazını yormaması için yeni bir geçiş güzergâhı olarak planlanıyor. Ülkeden gidecek ya da ülkeye gelecek yükler için yeni bir alternatif yükleme noktası oluşturuluyor. Özellikle Akdeniz Bölgesi’nden gelen narenciye gibi yüklerin karayoluyla Zonguldak’a gelip, buradan gemilerle karşıya gönderilmesi planlanıyor.

Filyos limanına dış ticaret ve bölgesel aktarma merkezi olması gibi bir işlev de yükleniyor. Diğer ülkelerden örneğin Mersin’e gelen yüklerin, karayoluyla buraya getirilip, buradaki liman vasıtasıyla diğer Karadeniz ülkelerine gönderilerek, İstanbul Boğazı’nın yükünün hafifletilmesi amaçlanıyor.

Burası hem Bartın'a, hem Karabük'e hem de Zonguldak'a hizmet edecek önemli bir liman olacak. Aynı zamanda demiryolu bağlantılarıyla, karayolu bağlantılarıyla bölgemizin hatta Türkiye'nin en önemli ticaret merkezlerinden bir tanesi haline gelecek.

Hemen liman bölgesinin arkasında oluşturulacak endüstri bölgesi, arkasında bulunan serbest bölge genişleme alanıyla birlikte üç ilimizin kalkınmasına çok önemli katkılar sağlayacak. Filyos bölgesinin nitelikli demir çelik yatırımları için bir merkez haline getirilmesi planlanıyor. Tamamlandığında 10 binden fazla yeni istihdam, 1,5 milyar dolarlık yatırım ve 750 milyon dolarlık bir ihracat öngörülüyor. Endüstri bölgesi için çalışmalar devam ediyor.

Filyos limanı ile birlikte Batı Karadeniz ülkenin yeni turizm merkezi olabilir.

Batı Karadeniz, muhteşem sahilleriyle, eşi benzeri olmayan kumsallarıyla bir doğa harikası bölgemiz olmasına rağmen maalesef turizm açısından beklenilen sıçramayı bir türlü gerçekleştirememiştir. Geçmiş dönemde Bartın’a yaptığım bir seyahatte Miami sahillerini aratmayacak güzellikle kumsalları görünce burası neden turizme açılmaz diye düşünmüştüm. Bu bağlamda; Filyos limanının açılması bölge turizminin gelişmesine bir vesile olabilir diye düşünüyorum.

Kruvaziyer gemi turizmi dünyada giderek artan ve katma değeri yüksek olan önemli bir alt sektör olarak tanımlanıyor. Kruvaziyer gemi turistlerinin gerek gelir seviyesi gerek harcama potansiyeli ve gerekse bıraktığı katma değer klasik turistlere nispeten kat kat yüksek düzeyde olduğu biliniyor.

Bu bağlamda; Batı Karadeniz Bölgesinin sahip olduğu zengin doğal, tarihi ve kültürel varlıkları söz konusu turistler için son derece cazip özellikler taşımakta ve bölgenin kalkınması açısından büyük bir potansiyel oluşturmaktadır.

Görünen o ki Filyos limanı tamamlandığında bölgenin en önemli limanlarından bir tanesi olarak, Karadeniz'e açılan kapımız olacak. Bir iç deniz olan Karadeniz’deki komşularımız Rusya, Ukrayna, Gürcistan, Bulgaristan ve Romanya ile ticari hacmimizi genişletecek liman aynı zamanda Kruvaziyer gemilerin demir attığı bir turizm bölgesi olma potansiyeline sahip diyebiliriz.

Filyos limanı güvenlik açısından stratejik öneme sahip bir proje.

Filyos limanı tamamlandığında son zamanda Karadeniz’de yaşanan güvenlik sorunları da dikkate alındığında Türk Deniz Kuvvetleri açısından da stratejik öneme sahip olacaktır.

Filyos limanı, yapılması tartışma konusu olan Kanal İstanbul’un Karadeniz’e açılan ayığının hemen yanında yer alması nedeniyle, Kanal İstanbul’da oluşacak transit gemilerin seyir güvenliği açısından önemli görevler üstlenebilir. Olası bir kaza kırımda müdahalelerin yapılabilmesi açısından önemli bir merkez olabilir.

Ayrıca Karadeniz’le İstanbul arasında Kanal İstanbul’a paralel bir raylı sistem inşa edilerek konteynır taşımacılığı yapılabilir. Burada Filyos limanı aktif olarak kullanılarak Karadeniz’e kıyısı olan ülkelere yapılan ticaret hacmi büyütülebilir, aynı zamanda İstanbul boğazının güvenliği artırılır.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.