Başbakan Binali Yıldırım, 15 Temmuz'dan sonra tartışılan askeri kurumlara karşı sivil bir istihbarat oluşumuyla ilgili olarak "Sadece personel istihbaratı ile sınırlı olmak üzere, yani asker içine farklı amaçlı, farklı gündemli içeriden-dışarıdan yönlendirilmiş grupların hâkim olmaması için personel istihbaratıyla sınırlı bir yapı oluşturacağız.Bunun ciddi bir ihtiyaç olduğu bugün çok daha iyi ortaya çıkmış durumda." dedi.Başbakan Binali Yıldırım, bir araya geldiği gazete genel yayın yönetmenleri ve yazarlara, FETÖ’nün 15 Temmuz darbe girişimi öncesi, gecesi ve sonrasını değerlendirdi. Başbakan’ın sorulara yanıtları özetle şöyle:

- EFENDİM, ÖNCE SİZ O GECE YAŞADIKLARINIZI ANLATSANIZ...

İstanbul Dolmabahçe Ofis’te görüşmelerimi, çalışmalarımı tamamladım ve 21.30 civarında Tuzla’ya gitmek üzere hareket ettik. 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nden geçtik. Kozyatağı gişelerine 100-200 metre mesafe vardı ki koruma müdürü “Köprüyü kapatmışlar” dedi. “Kim kapatmış?” dedim. “Askerler.” “Darbe oldu, herkes evine gitsin” filan diye duyuru yapmışlar. “Nedir bu kepazelik? Oyun mu oynuyorlar? Dönün geriye” dedim. Koruma, “Efendim bunu yapamayız. Yani orada ne oluyor, ne bitiyor bir anlayalım, bu çok büyük bir risk. Sonra gerekirse gidelim” dedi. “İşi hafife almamız doğru olmaz” diye çok ısrar etti arkadaşlar. Eve doğru devam ettik, Tuzla’ya geldik. Evde önce İçişleri Bakanı’nı aradım, sonra Genelkurmay Başkanı’nı aradım, İçişleri Bakanı’nkine ulaşılamıyor, Genelkurmay Başkanı’nınki çalıyor, cevap vermiyor. Cumhurbaşkanı’yla görüştüm, MİT Müsteşarı’nı aradım. Onunla da görüştüm. Sonra beni arayanlar oldu... MİT Müsteşarı’yla zannediyorum 22.30-23.00 arasında. O civarda. İşin FETÖ’cülerin işi olduğu konusunda bir kanaat oluştu bizde.

- MİT MÜSTEŞARI BU BİLGİYİ VERMİŞ MİYDİ?

Hayır. MİT Müsteşarı’ndan o bilgiyi alamadım. Cumhurbaşkanı’mızla görüştük, onun da aynı kanaatte olduğunu gördük ve bir şeye karar verdik: “Ölmek var, dönmek yok. İşin sonu nereye giderse gitsin, mücadele edeceğiz.” İşin adını koyduktan sonra 23.00’ü 5 geçe bir açıklama yaptık. Bir kalkışma olduğunu, bunun emir-komuta zinciri altına olmadığını söyledim. 12 saatlik bir sürede 196 telefon görüşmesi yapmışım, bu da yaklaşık 10 saat sürmüş.

- DARBENİN KIRILMA NOKTASI SİZCE NEYDİ?

Cumhurbaşkanı’mızın milletin meydanlara inmesi çağrısı, darbenin kırılma noktasıdır.

- O GECE LİDERLERDEN KİMLERLE GÖRÜŞTÜNÜZ?

Beni Bahçeli ilk aramış, ulaşamamış. Kılıçdaroğlu, Doğu Perinçek aramış, ulaşamamış. Döndüm hepsine kısa süre sonra. Sayın Bahçeli, “Biz sizin yanınızdayız, sonuna kadar destekliyoruz” dedi. Ben dedim: “Artık parti taraftarlarınızı filan da meydanlara çağırıyoruz. Bu bir artık parti meselesi olmaktan çıkmıştır, bu bir memleket, bir bağımsızlık meselesi haline gelmiştir.” Çok olgunlukla karşıladı. Kılıçdaroğlu da aynı şeyi söyledi. “Biz yanınızdayız, demokrasiden yanayız” dedi. Teşekkür ettim ama ona da “Meydanlara inelim” filan dedim. Dedi ki: “Tamam, insanları çağıralım da onların güvenliğini kim sağlayacak?” Dedim ki, “Sayın genel başkan, bu güvenlik meselesi mi? Memleketin güvenliği, milletin geleceğini konuşuyoruz, yani burada bir var olma, yok olma meselesiyle karşı karşıyayız” gibi bir cevap verdim ona.

- İKNA OLMADI MI KEMAL BEY?

Ondan sonra bir yorum yapmadı. Ama tabii ben o yorumu o zaman da yadırgadım.

- TALİMATLARINIZI DİNLEMEYENLER OLDU MU?

Çok oldu. Çok ayak direttiler. “Vurun” dedik, yazılı emir istediler. “Balıkesir’de uçağımız yok, Diyarbakır’da, Bandırma’da, Dalaman’da yok.” “Nerede?” “Erzurum’da.” Sonra 3 uçak geldi, işin seyrini değiştiren o uçaklardı.

Bu gelen uçaklar, Ankara’daki bombaları atan uçakları baskıladı. Helikopterleri uzaklaştırdı. “Vurun” dedim. Bu sefer “Efendim, işte meskûn mahal, şu olur, bu olur.” “Kardeşim, vurmayacaksanız, risk görüyorsanız o zaman baskılayın, şehir dışına çıkarın, çıkaramazsanız da vurun” dedim.

‘YENİ ŞEYLER ÇIKABİLİR’

- O GECE KEMAL BEY’İN DE GÖRÜNTÜLERİ YENİ ÇIKTI ORTAYA, 1 YIL SONRA KONUŞUYORUZ.

Bu tip işlerle ilgili yeni şeyler her zaman çıkabilir. “Bu mesele bitmişti” demek için çok erken. Yargılama süreçleri devam ediyor, bu süreç içerisinde farklı şeyler çıkabilir, “Yeni” diyebileceğimiz gelişmeler de olabilir.

- BUNU BİR ŞEYE DAYANARAK MI SÖYLÜYORSUNUZ?

Yani işin tabiatı icabı bu ihtimali göz ardı etmememiz lazım. Yani olayın büyüklüğü, örgütün saydam olmayan yapısı, karmaşık ilişkileri, bütün bunları bir arada düşündüğümüzde hepimizi şaşırtan farklı gelişmeler yaşanabilir. Bunu ihtimal dışı görmememiz lazım.

‘YAPI CİDDİ BİR MESAFE ALMIŞ’

- YİNE DIŞARIDA FETÖ VAR. YANİ BİR İÇ TEHDİT, DIŞ TEHDİT HALİNE Mİ GELDİ?

167 ülkede örgütlenmiş; ticari hayatta, eğitim hayatında yer almış, üst bürokraside önemli mesafeler almış. Özellikle gelişmekte olan ülkeler, Afrika ülkelerinde çok ciddi her alanda ciddi bir mesafe almış. Bu mücadelede onların propaganda gücü yüksek olabilir ama bu değişecektir, böyle yürümez. Yani neticede şartlar öyle bir gelişecek ki o ülkeler bir tercih yapmak zorunda kalacaklar.

Mağduriyet yaşanmaması diye gerçekten büyük hassasiyetlerimiz var. İnceleme komisyonu da bunun için kuruldu zaten. Bizim insanımız ibadet tarafıyla ilgilenmiş, ticaret , ihanet tarafına çoğu bulaşmamış. Hangi örgüte aklını kiralamış, bilinmiyor. Tanıdığım biri var. Taa yıllardan beri tanırız, çocukları bunların elinde. Birisi Amerika’da adamın yanında, birisi subay içeride, birisi yine üniversite hocası içeride, ailenin çocuklarına normal şartlarda böyle tahsiller yaptırması, bu pozisyonlara getirmesi mümkün değil. Ama şimdi diyor ki, “Ya bizim çocuklarımız. Sen biliyorsun bunları, nasıl böyle olur?” bilmem ne falan. Örgütün o kadar karmaşık ilişkileri, o kadar saydam olmayan bir yapısı var ki mücadeleyi zorlaştıran da bu.

- FETÖ İLE MÜCADELENİN KURUMSAL BİR KİMLİK KAZANDIĞINI DÜŞÜNÜYOR MUSUNUZ?

Bu mücadelenin AK Parti’den sonraya kalmaması lazım. Bu defterin kapanması lazım. Bu örgütün bir daha kafa kaldıramayacak şekilde yok olması lazım. Bu bundan sonra buna benzer yapılar karşısında da almamız gereken önceden ön ihbar sistemini geliştirmemiz gerektiği, sadece örgüt olarak karşımıza çıkmasını beklemeden daha iyi bir izleme sistemini tesis etmek gerekiyor bu ve buna benzer yapılar için.

Bence 17-25 Aralık’ta eğer muhalefet partileri bu tehlike karşısında net bir tavır koysalardı, belki bu noktaya gelmezdi.

‘ERGENEKON-BALYOZ YALAN DEĞİL’

- SAYIN BAŞBAKAN’IM, HEP ŞU MERAK EDİLİYOR: RİSK İHTİMALİ NE KADAR?

Allah bir daha o günleri bu ülkeye yaşatmasın. Ama ona benzer bir çılgınlık, bir ahmaklık yapılacak olursa, bu sefer bedel daha ağır olur, bunu herkesin bilmesi lazım. Milletimizin huzuru, rahatı için gece-gündüz demeden ayakta duran ve sürekli bu işleri takip eden devletimizin birimleri var. Hükümetimiz var, kolluk kuvvetlerimiz var, yargı mensuplarımız var.

- 2004’TE MGK’DA UYARI VAR, HİLMİ PAŞA’NIN SİZE VERDİĞİ BRİFİNG VAR.

YAŞ’ta yapılan tasarrufların hepsi, tekliflerin hepsi aynen kabul edildi. Şerh konulması sonucu değiştirmedi.

- DARBEYİ 17-25 ARALIK MI TETİKLEDİ?

17-25 elbette bir anlamda darbeydi. O zaman siyasi partiler bize destek verselerdi belki bugün 15 Temmuz’u yaşamayacaktık. 17-25 Aralık yargı darbesinde, Cumhurbaşkanı’nı, Başbakan’ı, bizleri almaya gelirken, fezlekeler düzenlerken nerede durdu muhalefet partisi? Daha düne kadar “15 Temmuz kontrollü darbe” diyordu ya.

- HÂLÂ AYNI ŞEYİ SÖYLÜYORLAR

Şimdi değiştirdi, hafif tornistan yaptı, 20 Temmuz’a gitti. O “15 Temmuz kontrollü darbe” lafı, Sayın Kılıçdaroğlu’nun tespiti, kanaati değil. FETÖ’nün Amerika’da bir düşünce kuruluşuna büyük paralarla yaptırdığı bir raporun sonucu. Ama yürüyüş esnasında tekrarlamaktan vazgeçti, çünkü siyaseten taşıyamayacağı bir noktaya geldi. Bu sefer OHAL uygulamalarına falan getirdi işi. Biz özel yetkili mahkemeleri kapattık. Ve o mahkemelerden sonra Ergenekon ve Balyoz’un seyri değişmiştir.

"ONLARIN YAPTIKLARI ERGENEKON-BALYOZ DARBE GİRİŞİMİNİ ORTADAN KALDIRAMAZ"

Bunu söylerken, Ergenekon, Balyoz yalan değil, bu oldu. Ama bunları çok abarttılar, gerçek olanı sanki olmamışa dönüştürdüler. Yani onların bu yaptıkları, Ergenekon-Balyoz darbe girişimini ortadan kaldırmaz... O da meşru hükümete, milli iradeye karşı bir işti, bunu biz net biliyoruz. “Yalan-dolan” diye bugün savunanlar var, görüyorum, onu kabul etmemiz mümkün değil.

- ASKERİ DARBELERDEN SÖZ ETMEMEK İÇİN NE ÖNLEM ALINMALI?

Bu ülkede askeri darbeler yüzünden Başbakanlar, bakanlar asıldı. Darbelerden ikisi amacına ulaşamamıştır. Birisi 27 Nisan’dır, biri 15 Temmuz’dur. Onun dışında hep başarılı olmuştur. TSK içinden istihbarat toplama hakkı yok MİT’in. MİT’in de yok, emniyetin de yok. Bunun da ciddi bir eksiklik olduğu, 15 Temmuz’da görüldü.

- MİT’İN YA DA HERHANGİ BAŞKA BİR KURUMUN TSK İÇİNDE İSTİHBARAT TOPLAMASI, TEKNİK OLARAK NASIL MÜMKÜN OLABİLİR?

Aslında kanununda var ama bu bir uygulama olarak hiç yapılmamış. MİT Kanunu; “Ülkenin güvenliği için her türlü iç-dış istihbaratı toplar” diyor.

ASKERİ KURUMLARA SİVİL İSTİHBARAT FAALİYETİ

Ama biliyorsunuz, yani askeri kurumlara karşı bir sivil istihbarat faaliyeti yapmak kolay bir iş değil. Türkiye’nin geçmişindeki darbeleri bilmem neyi falan vesayet dönemlerini düşündüğünüz zaman, bunun fiilen uygulanabilirliği yok. Ama bugün bir ihtiyaç olduğu ortaya çıktı ve bunu yapıyoruz, bunu yapacağız. Yani sadece personel istihbaratı ile sınırlı olmak üzere, yani asker içine farklı amaçlı, farklı gündemli içeriden-dışarıdan yönlendirilmiş grupların hâkim olmaması için personel istihbaratıyla sınırlı bir yapı oluşturacağız. Bunun ciddi bir ihtiyaç olduğu bugün çok daha iyi ortaya çıkmış durumda. (HABERTÜRK)