“Eylül’de Türkiye daha ucuz”

Rus turist daha ucuz tatili tercih ediyor. Paket turlara bu nedenle ilgi çok fazla. Zengin Ruslar ise para harcamaktan çekinmiyor.

Abone Ol

Rusya'da satılan paket turların ülkelere dağılımı şöyle:

Türkiye – %40,2
Mısır – %17,7
Rusya – %9,6
BAE – %9,2
Abhazya – %5,9
Tayland – %4,2
Vietnam – %3,5
Çin – %2,7
Maldivler – %2,1
Küba – %1

"Sletat.ru" adlı toplayıcıdan alınan gerçek rezervasyonlara göre, Eylül 2025'te TOP-10 popüler destinasyonda bir tatilin Ruslara maliyeti ortalama olarak Şekil 1'de gösterilen tutarlarda olacaktır.

Uçaklı paket turların en düşük ortalama fiyatı, yaz aylarında olduğu gibi Rusya ve Abhazya'da.

Güneydoğu Asya ülkelerinden "ortalama" grup turlarının maliyeti yaklaşık aynı (iki kişi için 160 binin biraz üzerinde).

Mısır, BAE ve Türkiye turlarının maliyeti de yaklaşık aynı (ama oradaki yemekler farklı!).

Küba ve Maldivler ise ortalama olarak en pahalı yerler olacak.

Ancak tablodaki rakamları karşılaştırırken, farklı ülkelerdeki tur paketlerinin ortalama fiyatlarının farklı tur sürelerine işaret ettiğini göz önünde bulundurmak gerekir. Bazı yerlerde Rusya'da olduğu gibi 6 gece, bazı yerlerde ise 10-11 gece (Güneydoğu Asya ülkeleri ve Küba).

Yemekler de farklı: Türkiye, Mısır ve Küba'da "her şey dahil", diğer ülkelerin hemen hemen hepsinde ise ağırlıklı olarak "kahvaltı" var ("her şey dahil"in payı sadece BAE ve Maldivler'de önemli).

Grafik, geçen yıla kıyasla yalnızca Mısır, Çin, Küba ve Rusya'da ortalama tur faturasında artış olduğunu gösteriyor. Diğer destinasyonlardaki ruble cinsinden tatiller, Eylül 2024'e göre ortalama olarak daha ucuz. Tayland ve Vietnam'a yapılan ortalama ruble cinsinden tur faturası özellikle belirgin bir şekilde düştü (%10-12).

Eylül ayında Antalya ili, Türkiye'deki satışlarda liderliğini sürdürdü: sonbaharın ilk ayında deniz tatilleri, Türkiye'ye satılan tüm turların %78,6'sını oluşturdu. İlk üç sıradaki oteller Ağustos ayındakiyle aynı: Alanya (%21,8), Kemer (%20,6) ve Side (%16,2).

Eylül ayında Ege kıyılarındaki konaklama tesislerinin satış payı da istikrarlı bir şekilde artıyor: Bu yıl Türkiye'ye satılan tüm turların %20,9'unu oluşturuyorlar. Eylül 2024 ile karşılaştırıldığında, Ege kıyılarındaki otellerin payı neredeyse iki katına çıktı (bir yıl önce %11'di).

Eylül 2025'te Türkiye'ye uçuşlu bir tur için ortalama fatura 198.500.800 ruble (bu, geçen Eylül ayında 215.200 ruble olan fiyattan %7,8 daha az). Önemli: düşüş, tatilin aynı ortalama süresinde (8 gece) ve turdaki ortalama turist sayısının yıl boyunca 2,32 kişi (önceden 2,1) artmasıyla gerçekleşti. Bu da tur fiyatlarında düşüş anlamına geliyor.

Eylül ayında Türkiye'ye uçak dahil turlar, toplam taleplerin %89,2'sini oluştururken, uçaksız (sadece otel) turlar ise %10,8'ini oluşturuyor. Eylül ayında uçaksız Türkiye turlarının ortalama faturası 140.800 ruble (-%4,5 yıllık düşüş): oteller de fiyatlarını düşürdü.

Geçtiğimiz yılın eylül ayına kıyasla, 2025 yılında turistlerin otel sınıfına göre tercihleri genel olarak aynı kaldı. Satılan tüm turların %68,6'sı 5* otellerde yer alırken (bir yıl önce %66), %24,1'i 4* otellerde yer aldı (bir yıl önce %25). Bu yıl 3* otellerin oranı sadece %6,2 (2024 Eylül ayındaki %8'den daha az).

Yemek sisteminde herhangi bir değişiklik yok: Türkiye'ye satılan turların neredeyse tamamı (%93,5) her şey dahil veya ultra her şey dahil yemek sunan otellere gidiyor. Aynı zamanda, daha önce olduğu gibi, ultra her şey dahil oteller ağırlıkta (tüm rezervasyonların %53,7'si, her şey dahil otellerin %39,8'i).

İstanbul, Kapadokya ve Türkiye'nin Ege kıyılarındaki tatil beldelerindeki küçük otellere seyahat edenler tarafından hala kahvaltılı, günde üç veya iki öğün yemekli turlar tercih ediliyor.

Eylül ayında, Rusya'da okul yılının başlaması nedeniyle, Türkiye'deki tatil beldelerinin "aile" yapısı azalıyor, ancak diğer birçok destinasyona kıyasla iyi bir seviyede. Ağustos ayında Türkiye'ye yapılan tur başvurularının %48'inde en az bir çocuk varken, Eylül ayında bu oran sadece %31,8'di. Bir yıl önce de durum aynıydı.

Buna göre, Türkiye'de Eylül ayında çocuksuz çiftlerin (Ağustos'ta %47 iken %58,5) ve bekarların (Ağustos'ta %6,4 iken %10) oranı artıyor. Buna karşılık, 1 çocuklu ailelerin payı Ağustos'taki %30,2'den Eylül'de %22,2'ye düşerken, iki ve daha fazla çocuklu kalabalık ailelerin payı %16,4'ten %9,33'e düşüyor.

Eylül 2025'te Şarm El-Şeyh'in satışlardaki payı arttı: Hurgada'da satılan turların %42,8'ine kıyasla %56,78. Mısır'a satılan tüm turların %58,1'i 5 yıldızlı otellerden oluşurken, 4 yıldızlı otellerin payı %39,2'dir ve Ağustos ayında turistlerin yalnızca %2,7'si Mısır'da 3 yıldızlı otelleri tercih etmiştir.

Eylül 2025'te Mısır'a uçuşlu ortalama paket tur bedeli 209.200 ruble olup, geçen yıla (192.150) göre %8,9 daha fazladır. Bu artış, aynı ortalama tatil süresi (8 gece) ve turdaki ortalama turist sayısının 2,25 kişi artmasıyla gerçekleşmektedir. Bu, tur fiyatlarının arttığını göstermektedir.

Eylül ayında Mısır'a uçuşlu turlar toplam taleplerin %91,9'unu, uçuşsuz (sadece otel) turlar ise %8,1'ini oluşturuyor. Eylül ayında uçuşsuz bir turun ortalama faturası 81.600 ruble (-%31 yıllık düşüş - muhtemelen turistler tur paketleri dışında en ekonomik otelleri seçiyor ve tam paketli pahalı otellere uçmayı tercih ediyor).

Yemek konusunda her şey yolunda: Yılın diğer aylarında olduğu gibi, Eylül ayında Mısır'a satın alınan tüm turların %99'u "her şey dahil" veya "ultra her şey dahil" otellere gidiyor. Ancak bu oran Türkiye'dekiyle aynı değil - Mısır'da "ultra her şey dahil" konsepti yaygın değil (AI'lı turların %60,51'i, UAI'lı turların ise sadece %38,5'i).

Eylül ayında, Mısır tatil beldelerindeki aile turistlerinin payı da keskin bir düşüş gösterdi. Eylül ayında Mısır'a düzenlenen turların yalnızca %29,3'ünde en az bir çocuk vardı (Ağustos ayında bu oran %44,4 idi). Eylül ayında satılan turların %59,9'unu çiftler, %22,8'ini tek çocuklu aileler, %6,2'sini iki veya daha fazla çocuklu aileler (Ağustos ayında bu oran %14,1 idi) ve %11'ini tek başına seyahat eden turistler oluşturdu (Ağustos ayında bu oran %9 idi).