İSO'dan yapılan açıklamada, "Takip edilen 10 sektörün sadece dördünde faaliyet koşulları iyileşti.  Yeni siparişler açısından, kimyasal, plastik ve kauçuk ile gıda ürünleri olmak üzere iki sektörün büyüme bölgesinde olduğu gözlendi" denildi.

IHS Markit Ekonomi Direktörü Andrew Harker, İSO Sektörel PMI verilerine ilişkin şunları söyledi:

"Türkiye'de yeniden yükselişe geçen Covid-19 pandemisi, Kasım ayında bazı imalat sektörlerinde toparlanmanın durmasına yol açtı.

"Halihazırda sıkıntılı bir dönemden geçen giyim ve deri ürünleri sektörü, zorlaşan faaliyet koşulları nedeniyle büyüme bölgesinden daha da uzaklaştı. 

"Buna karşılık, kimyasal, plastik ve kauçuk sektörü güçlü büyüme eğilimini sürdürerek performans açısından diğer sektörlere göre parlak görünümünü korudu.

"Anketin olumlu gelişmesi, iş yüklerindeki düşüşe rağmen firmaların genel olarak istihdam azalmaktan kaçınması oldu.

"Covid-19 kaynaklı ilk daralmada olduğu gibi, mevcut yavaşlamadan sonra da hızlı bir toparlanmanın geleceğine yönelik umutlar, işe alımların devam etmesini mümkün kıldı.

"Öte yandan, enflasyon oranlarının zirveye ulaşmış olduğuna -veya yakında ulaşacağına- ilişkin bazı sinyaller de dikkat çekti. 

"Sektörlerin hemen hemen yarısında girdi maliyetlerindeki artış Ekim ayına göre daha düşük oranda kaydedildi. 

"Türk lirasının yakın zamanda değer kazanması önümüzdeki dönemde enflasyonist baskıyı azaltabilir. 

"Bununla birlikte, ham madde teminindeki yetersizlikler, bazı sektörlerde keskin fiyat artışlarının devam etmesi riskini yaratıyor."

İSO Sektörel PMI değerlendirmesinde, yeni siparişler açısından, kimyasal, plastik ve kauçuk ile gıda ürünleri olmak üzere iki sektörün büyüme bölgesinde olduğuna işaret edilerek, "Kimyasal, plastik ve kauçuk ürünler son zamanlardaki güçlü temposunu sürdürdü, ancak bu sektörde dahi büyüme ivme kaybetti. Gıda ürünleri sektörünün yeni siparişleri son üç ayda ilk kez iyileşme gösterdi" denildi ve eklendi:

"Yeni siparişlerde en sert yavaşlama yaşanan sektör, elektrikli ve elektronik ürünler oldu. İkinci en hızlı düşüş ise baskı altında kalmaya devam eden giyim ve deri ürünleri sektöründe gerçekleşti.

"Covid-19'un ikinci dalgasının gösterdiği geniş coğrafi yayılıma bağlı olarak, takip

edilen on sektörün yedisinde yeni ihracat siparişleri hız kaybetti. Yeni siparişlerdeki eğilimler büyük ölçüde üretim için de geçerliydi. Kasım’da yine sadece gıda ve kimyasal ürünlerde üretim artışı gerçekleşti.

"İş yüklerindeki yavaşlamaya rağmen firmaların genel olarak işe alımları sürdürmesi, anketin pozitif gelişmesi olarak kayda geçti. Kasım ayında on sektörün dokuzunda istihdam artarken kara ve deniz taşıtları sektöründe yatay seyir gözlendi. En yüksek istihdam yaratma hızı kimyasal, plastik ve kauçuk sektöründe gerçekleşti."