Kütahya Türküleri, klasik Türk musikisi karakteristiğinde bir düzene sahip. Makamsal özellikleri bulunuyor. Örneğin; “Kütahya'nın Pınarları”nın- kürdi, “A Hamamcı”nın- muhayyer, “Hisar'dan İnmem Diyor”un- kürdilihicaz, “Havada Durna Sesi Gelir”in evç makamında olduğunu söyleyebiliriz.

Hisarlı Ahmet’in bize aktardığı türküler arasında Kına türküleri, oyunlu oyunsuz ahenk türküleri, zeybek türküleri, gurbet türküleri, seymen yani zeybek geçiş türküleri bulunuyor.  Uzun hava türü olmamakla beraber ritimsiz başlayıp ritimle devam edenler var ki buna “ İki bülbül derelerde hun eder” türküsünü örnek verebiliriz. Kerem, Garip, Bozlak, Yahyalı Kerem, Kesik Kerem, Misket ve Müstezat ayağında örnekler vardır.

Ahmet Hisarlı’nın kaynak kişi olduğu Türkülerde sözlü anlatımının güçlülüğü, ezgilerdeki sağlam ve zor müzik cümleleri ve melodi zenginliği dikkat çekiyor. Sözler genelde mani ve türkü biçiminde. Sevgiyi, ayrılığı, hüznü, kabadayılığı türkülerin sözlerinde olduğu gibi müzik yapısında da duyumsuyoruz.

Hisarlı Ahmet, müzik çalışmaları devam ederken ibadetini de bırakmamış. Dükkânının açık kapısına bir sandalye koyarak namaza gider, ezan okur, sala verir veya ramazanlarda ilahilere katılırmış. Hac farizasını yerine getirip Hacı olduktan sonra da çalıp söylemeye devam etmiş. Belirli çevrelerin "Artık Hacı oldun, elini eteğini çek bu işlerden" yolundaki eleştirilere kızar, "Ben sazımla Rabbime sizden daha yakınım" dermiş.  Sigarayı da orta yaşlarında bırakmış. Buna bağlı olarak da nefesinin güçlü olduğu, Hisar’a iki dakika gibi kısa zamanda inip çıkabildiği ve Hisar’da türkü söylediğinde sesinin civar köylerden duyulduğu Kütahya’da anlatılır.

Hisarlı Ahmet okuma yazmayı asker ocağında öğrenmiş ve yetersiz buluyordu. Büyük oğlunu ancak ortaokula kadar okutabilmişti. Kızını ise hiç okutamamıştı. Bu duruma çok üzülürmüş. Son umudu küçük oğlu Mustafa Hisarlı olmuş. Ona "Oğlum okuyabildiğin kadar oku" diyerek önceki yanlışlığını düzeltmeye çalışmış. Maddi imkânsızlıklara rağmen Mustafa Hisarlı’nın Devlet Güzel sanatlar Akademisi Y. Mimarlık Bölümü'nü bitirmesini sağlamış ve bununla da gurur duymuş. 

Mustafa Hisarlı, yüksek mimar olmasına rağmen, İstanbul'da halk müziği camiasına girdi. 1960'lı yıllardan itibaren MTTB ve MTTF'daki folklor çalışmalarına katıldı. İstanbul Belediyesi Konservatuarı Halk Müziği topluluğunda misafir sanatçı kadrosu ile uzun bir müddet görev yaparak öğrenimime devam etti. Daha sonra TRT’de görev aldı. 

Hisarlı Ahmet’in TRT Repertuarında onlarca türküsü bulunuyor. Bunlardan bir böyümünü repertuar numaralarıyla sıralamak istiyorum:

163   A İstanbul Sen Bir Han Mısın

1336 Ah Hamamcı Bu Hamama

1309 Altın Tas İçinde Gınam Ezdiler

1945 Aya Bak Yıldıza Bak

3116 Aydın Meşeleri Dalları Yerde

2177 Bedestene Vardım Şalvar İsterim

1492 Ben Kendimi Gülün Dibinde Buldum

1820 Çatal Çam Başına Goydum Keseri

1778 Depeköy Üstüne Tüfeng Asayım

1279 Duman Vardır Güzel İzmir Başında

1210 Elif Dedim Be Dedim

757   Eremedim Vefasına Dünyanın

1032 Feracemin Ucu Sırma

366   Fincanın Dibi Noktalı

2193 Gar Mı Yağdı Kütahya'nın Dağına

200   Gara Goyun Goyunların Beyidir

1604 Gidin Bulutlar Gidin

1095 Havada Durna Sesi Gelir Ganedi Gırma

294   Hisardan İnmem Diyor (Menberi)

1620 İğnem Düştü Yerlere

1303 İki Bülbül Derelerde Ün Eder

109   Karanfil Oylum Oylum

1631 Kütahya'nın Pınarları Akışır

29     Meşeden Gel A Sürmelim Meşeden

2657 Mustafa'm Kaşların Kare

3525 Portakalım Çaya Düştü

3426 Sıyırdılar Serpoşumu Başımdan

1856 Söğüt Dallerinde Beslenen Bülbül

175   Yağmur Yağar Her Dereler Sel Alır

48     Yasemen Dalına Yar Neden Eymeli

Hisarlı Ahmet; kendisini yaşatacak onlarca türkü, oyun havası bırakarak 4 Ocak 1984'de aramızdan ayrıldı. Kütahyalılar vefa örneği göstererek dükkânının bulunduğu caddeye adını verdiler. Kültür Parkı'na büstü konuldu.  Rahmetle, saygıyla anıyoruz.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.