Mistik ve gerçeküstücü komposizyonları, Doğu kültürü motifleri ile birleştiren İranlı sanatçı Hemad Javadzade, 10 Şubat-3 Mart tarihleri arasında Galeri Diani'da sanatseverle buluşacak. Tebriz Ucna Üniversitesi Grafik Tasarım bölümü mezunu olan Javadzade, birçok ulusal yarışmada resim, heykel ve grafik dallarında ödüle layık görüldü. Bugüne dek 5 kişisel sergi açan ve aralarında Mamut Art Project'in de olduğu 10'dan fazla karma sergiye katılan Javadzade ile Türkiye'deki ilk kişisel sergisinin hazırlıkları devam ederken söyleştik. 

AİLESİNDEKİ İLK RESSAM

Çocukluk dönemlerinde izlediği çizgi filmlerden çok etkilenen ve oradaki karakterleri çizerek sanat hayatına ilk adımı atan Javadzade, ailesindeki ilk ressam olduğunu da söylüyor. Resimlerinde Ortadoğu kültürüne ait motifleri altyapı olarak kullanan Javadzade, doğup büyüdüğü toprakları da unutmuyor. 10 yıl önce geldiği İstanbul'a yerleşme kararı almasını Türk kültürünü çok sevmesine ve İstanbul'a aşık olmasına bağlayan Javadzade, "Türkçe, içinde Farsça da barındırdığı için öğrenmesi daha rahat bir dil. Kültürü ve insanlarını da kendime çok yakın buldum ve İstanbul'a yerleştim" diyor.

İRAN'DA YASAK! 

Modern İran Edebiyatı klasiklerinden olan Sadık Hidayet'in Kör Baykuş isimli kitabının görsellerini çizen Javadzade, kitabın İran'da hala yasaklı olduğunu ve ilk Hindistan'da basıldığını söylüyor. Bugün dünya klasikleri arasına girmeyi başaran eser, İran'da çeşitli sansürlere maruz kalsa da Türkiye'de çok kez basıldığı biliniyor. Yapı Kredi Yayınları'ndan çıkan eserde bulunan 15 tane görseli çizen Javadzade, bu eseri üniversitede tez olarak yazdığını da ekliyor. 'Kör Baykuş İçin illüstrasyon' başlıklı tezi için hazırladığı görselleri İran'da bastırmak için uğraştığını ama baskısı yasak olduğu için bu hayalini gerçekleştiremediğini anlatan Javadzade, "Bugünlere kısmetmiş" diyor.

Orijinal adı, Bûf-e kû olan ve ilk olarak 1937 yılında Hindistan'da basılan Kör Baykuş isimli eserde, kalemdanlar üzerine resmettiği kadınlardan birine gönlünü kaptıran afyon tutkunu bir adamın iç ve dış boyutlarının anlatılıyor. İran sözlü kültürüne göndermelerde bulunan eserde modern anlatım teknikleri ile doğunun masalsı atmosferi bir arada yaşatılıyor.

Doğunun Kafkası olarak bilinen Sadık Hidayet'in eserlerinin yanı sıra, Kafka'nın Dönüşüm'ünün de resimlerini çizen Javadzade, "Sadık Hidayet'in Diri Gömülen ve Aylak Köpek isimli eserlerini de resimlemek isterim" diyor. 

RESİMLERİNİ İLK GÖREN EŞİ EFSANE OLUYOR 

Önümüzdeki dönemlerde Kör Baykuş'u Farsça yayınlamayı da çok istediğini anlatan Javadzade, çizmiş olduğu resimlerini ilk kez eşi Efsane'nin gördüğünü belirtiyor. Türkiye ve İran resim sanatına dair açıklamalarda bulunan Javadzade, İranlı sanatçıların resimlerinde daha çok motif olduğunu ve daha ince işçilikle çalıştıklarını söylüyor. Türkiye'de ise sanatın çağdaş olup olmama konusunda 1920 yılından beri tartışmaların sürdüğünü de ekliyor. Türk resim sanatının modern Batı sanatından etkilendiğini anlatan Javadzade, "Batı sanatını taklit etmek yerine doğamızda var olan kültürel kökleri modern bir şekilde yorumlamayı tercih ederim" diyor. 

İLK KİŞİSEL SERGİ

"Resim benim için sanki başka bir dünyaya açılan bir kapı, gerçekçilikten gerçeküstücülüğe hep kaçmışımdır" diyen Javadzade, gerçeküstü bir dünyanın kapılarını eserlerinde aralıyor. Beyoğlu'nda bulunan Galeri Diani'de 10 Şubat-3 Mart tarihleri arasında Yersiz Zaman isimli sergisinin son hazırlıkları ile ilgilendiğini anlatan Javadzade, "Sergi için son yıllarda çizmiş olduğum eserlerimden oluşan bir konsept hazırladık. Bu Türkiye'deki ilk sergim olduğu için çok heyecanlıyım. Türk resim sanatından pek çok insanla tanışmak keyif verici. Sergide tek bir konu üzerinden gitmek yerine farklı konulardan oluşan bir seçki hazırladık" dedi.

 Sibel GÜLERSÖYLER / ÖZEL HABER